Всім вітаннячка! Мене звати Лоліта Пальоха. У тестуванні я з 2014-го року. 

Все почалося з самоосвіти та стажування в компанії EPAM. Зараз я працюю у SoftServe, виступаю на професійних конференціях та викладаю тестування та бізнес аналіз в A-Level! 

Деякі мої студенти вже й самі стали Team Lead та мають власних студентів. 

 

За свої роки роботи я сформувала список додатків, з якими працює майже кожен тестувальник. Працюючи на різних проєктах та в різних компаніях, я завжди з ними зіштовхувалася.

 

Якщо ви цікавитеся напрямком забезпечення якості (QA), то вам це точно знадобиться! Тому зберігайте мій перелік та знайомтеся з функціоналом додатків вже на початку свого професійного шляху!

Bug Trackers та Test Management Systems 

Почну зі специфічних “апок”, які є “must have” для будь-якого тестувальника:

  • Jira/Redmine/Mantis — bug trackers 
  • TestRail — test management
  • Confluence 
  • Zephyr/X-Ray/HP QC

Детальніше про Jira та інші баг-трекери

По-перше, це велика група додатків під спільною назвою баг-трекери чи баг-трекінгові системи. Вони потрібні для того, щоб заводити звіти про знайдені дефекти.

 

Моїм неодмінним фаворитом є Jira. Вона чудово інтегрується абсолютно з усім: системами контролю версій (як Git), тест-менеджмент системами (як TestRail, але про нього далі), CI/CD інструментами, месенджерами тощо.

 

Я взагалі є великою фанаткою Atlassian — це компанія яка розробляє не тільки Jira, а й Confluence. 

До речі, можливо, ви чули й про цей додаток також. Він часто використовується на проєктах як knowledge base (база знань). У ньому ведеться вся документація: вимоги, описи процесів тощо.

 

Також в якості баг-трекера часто використовують Redmine, Mantis, та навіть Pivotal Tracker. Дійсно, таких систем чимало, проте логіка роботи у них приблизно однакова. 

 

Тож, я думаю, що Jira — чудовий приклад для першого знайомства!

TestRail та інші тест-кейс-менеджмент системи

Інша група “must have” додатків — це тест-кейс-менеджмент системи. Тобто системи, які дозволяють керувати тест-кейсами та іншою тестовою документацією. 

У цій групі мій улюблений — TestRail, хоча Zephyr і X-Ray теж непогані. 

 

А ті специ, що колись працювали з HP QC, як справи з вашим пейджером? Звісно, це жарт. Але, якщо серйозно — давно не бачила його на нових проєктах, але на “легасі”… Ох, терпіння вам, якщо доведеться з ним зустрітися. Ви полюбите його, але не одразу. 

 

Що ж стосується TestRail — це дуже класна та зручна штука. 

Вона доволі складна (як і Jira загалом), якщо копати глибоко. Але як для щоденної роботи — має чудово продуманий UI/UX інтерфейс, зручні підказки, дуже круту документацію. Тут все інтуїтивно зрозуміло. 

 

Добре ознайомившись з TestRail, вам буде легко розібратися зі Zephyr, X-Ray, HP QC та іншими подібними системами. Бо ідея роботи в них однакова — різні тільки деталі реалізації. 

Ліричний відступ

Близько 60% робочого часу ми, як тестувальники, виконуємо тут наступні задачі: пишемо тест-кейси, збираємо їх в Test Suite, створюємо Test Run для проходження і власне, проходимо. 

Все це насправді можна робити й в Excel (я навіть мала такий досвід), проте, значно зручніше мати спеціалізовані інструменти. 

 

Для кожного тестувальника важливо зрозуміти сенс самого документу (баг-репорту або тест-кейсу), а також навчитися писати його ефективно. Бо ми пишемо документацію не “в стіл”, а з певною метою. 

 

Якщо це баг репорти, то ми пишемо їх, щоб: 

  • проінформувати команду про проблему, 
  • надати актуальну інформацію, 
  • зробити прозорим відстежування її статусу,
  • допомогти програмістам легко і швидко відтворити дефект та полагодити його.

 

Що стосується тест-кейсів, то цілі можуть бути різними: 

  • задокументувати роботу, 
  • заощадити час на продумування ідей для перевірок в процесі проходження, 
  • передати знання іншим тестувальникам, 
  • відзвітувати про прогрес перед замовником тощо.

 

Тому тут сенс важливіший, ніж форма. Я назвала вам своїх “улюбленців”, проте неважливо, який додаток ви опануєте. 

Своїм студентам часто наводжу такий приклад: 

 

Щоб бути хорошим художником, важливо, перш за все, опанувати базу. Коли ми говоримо, наприклад, про світло і тінь, перспективу, текстуру, відблиски, форму і так далі, тоді база — це фізика. 

Коли художник в цьому класно розібрався, він зможе зобразити картину будь-яким інструментом. Тобто хорошому художнику не критично чим малювати: вугіллям, олівцем, аквареллю чи масляними фарбами. 

Звісно, кожен інструмент має свої особливості (на них треба набивати руку), але база однакова.

 

Так саме й у тестуванні: важливіше зрозуміти, як правильно писати тест-кейси чи баг-репорти (навіть в Excel), а вже потім — підбирати зручні додатки “під себе” і під можливості проєкту.

Додатки для роботи з веб-технологіями

Дуже часто нам треба працювати із веб-технологіями. Навіть коли ми працюємо з мобільним тестуванням, воно теж дуже часто пов’язане з вебом. Нам доводиться зіштовхуватися з моделлю “клієнт-сервер”. До речі, це дуже великий блок знань у теорії тестування, тому раджу приділити увагу його опануванню.

 

Тут нам будуть корисні такі інструменти як: Dev tools у браузері, Postman, Fiddler та Charles Proxy.

 

  • Dev tools — це найперший інструмент, який дозволить нам простежити, що пішло не так (“заглянути під капот” додатку). 

Це й вкладка elements, що дозволяє нам подивитися вихідний код верстки; й networks, що дає можливість подивитися запити між клієнтом та сервером; й додаткові таби, такі як performance.

Великий плюс у тому, що це навіть не окремий додаток, а вбудований інструмент всередині браузера. Нам нічого не треба завантажувати — достатньо лише вміти ефективно ним користуватися.

  • Postman теж дозволяє робити деякі ті самі функції, що й Dev tools. Наприклад, відстежувати запити та відповіді. Проте, Postman вже більше про автоматизацію. Тут можна робити колекції запитів, писати передумови, як передтести (що має бути виконано, перш ніж відбудеться запит) та післяумови (що маємо відбутися після того, як запит виконаний).

Зазвичай я порівнюю Postman з молотком. Молоток — це доволі простий інструмент, який не використовується щодня. Проте, коли він знадобиться, дуже важко без нього обійтися. Це та річ, яку варто мати в господарстві. Так само і Postman. 

  • Fiddler та Charles Proxy — це два “сніфери”, які дозволяють нам під’єднати Proxy. Коли ми щось робимо на мобільному телефоні, наш додаток відправляє запит на сервер. І якщо в браузері ми можемо відкрити Dev tools та передивитися всі ці запити, то в телефоні це неможливо! Тож нам потрібен додатковий інструмент, який дозволить нам втиснутися між клієнтом і сервером та “підслухати” оцей трафік. Fiddler та Charles Proxy з цим чудово впораються!

“Технічні” додатки

Більше технічних додатків вам порадять автоматизатори. Я, як мануальник, лише наведу свій невеличкий список: Microsoft SQL Server, Git, tools for automation.

 

  • Microsoft SQL Server — це система управління базами даних (СУБД). Вона потрібна, щоб маніпулювати даними, звертатися до бази даних, отримувати якісь вибірки, модифікувати дані тощо.

Але не обов’язково це має бути саме Microsoft SQL Server. Ви можете використовувати Oracle Database, mysql, PostgreSQL, MongoDB або інші додатки.

  • Git — це система контролю версій. Як мануальному тестувальнику, мені практично ніколи не доводилося працювати з нею безпосередньо (бо я не пишу код). 

Але я однаково включила Git у перелік, бо безліч слів-жаргонізмів у лексиконі тестувальників і розробників саме звідси (як наприклад, “ревертнув”, “закомітив”, “змержив”, “спушив”, “черіпікнув”). І щоб розуміти одне одного — їх треба знати. А отже, і розуміти як працює цей додаток. 

  • Tools for automation — це загальна назва для цілої групи інструментів (від Selenium до самописних фреймворків). 

Підходів до автоматизації дуже багато, тому не буду тут сильно вдаватися в деталі. Навіть якщо ви плануєте бути мануальниками, а не автоматизаторами, вміти користуватися якимось із фреймворків — це неймовірно круто для професійного розвитку! Тож залишається обрати для себе оптимальний фреймворк і розібратися з ним. 

Месенджери

Це, мабуть, остання група, яку я відмічу. Вона не зовсім належить до тестування, проте є вкрай необхідною для роботи в команді. Це різноманітні месенджери та загальні сервіси для комунікації.

 

  • Дуже часто мені доводиться зіштовхуватися з поштовим сервісом Microsoft Outlook. Нічого складного, але тут треба вміти згенерувати правильний підпис, назначити новий appointment, додати всім нагадування в календар тощо. Чомусь студентів це часто лякає. 
  • Часто доводиться працювати з Microsoft Teams, Slack, Google meets.

 

Все залежить від компанії та команди. Але бути впевненим користувачем ПК, “шарити” в якихось месенджерах та поштових сервісах, розуміти SharePoint, інструменти Google і так далі — це обов’язково для кожної людини, що обрала для себе роботу в IT.

 

Сподіваюся, мій перелік був для вас корисним! А щоб дізнатися ще більше — слідкуйте за нашим блогом та соціальними мережами!

Тестування ПЗ icon

Тестування ПЗ

Дiзнатися бiльше

Ще iсторii

Олег Єрмолов

“Щоб досягти успіху, потрібно мати чітку мету перед очима та велике бажання за неї боротися. А ще – внутрішнє усвідомлення того, яких цілей ти повинен досягти до кінця року. Бо якщо цього немає, хтось доб’ється успіху замість тебе. І ти вже ніколи не зможеш його наздогнати та стати кращим!”   Якщо ви вважаєте, що відомі

Вiдгук повнiстю

Новікова Діана

“Можу порадити вам — навіть не думати про інші школи та курси! Я не можу передати, наскільки я щаслива, що доля привела мене саме в A-Level! Вони найкращі!
Де ще тебе навчать повної бази, розкажуть цікаві фішки та лайфаки, постійно будуть мотивувати та підтримувати, а також проходити з тобою шлях пошуку роботи рука об руку після завершення курсів?”

Вiдгук повнiстю

Анастасія Рождественська

Навчання в A-level я згадую з таким саме теплом та ностальгією, як і студентські роки. Дивовижно, але за ці 3 місяці в форматі онлайн викладачі та одногрупники встигли стати для мене справжніми друзями!

Вiдгук повнiстю

Ігор Кондрашов

“IT-школа A-Level орієнтована саме на працевлаштування своїх студентів, а не просто на відчитування лекцій та випуск учнів. Тому весь процес навчання був побудований таким чином, щоб кожен зміг себе реалізувати у майбутньому.”

Вiдгук повнiстю

Загальні питання

Який формат проведення занять: онлайн чи офлайн?

Заняття у школі проводяться в режимі онлайн.

В які дні та час проводяться заняття?

Заняття у школі проходять двічі на тиждень. Адміністрація школи затверджує розклад для кожної групи окремо. Це може бути один з трьох варіантів:

- понеділок (19:00-22:00) та четвер (19:00-22:00);
- вівторок (19:00-22:00) та п'ятниця (19:00-22:00);
- середа (19:00-22:00) та субота (11:00-14:00).

Самостійно обирати дні та час занять не можна.
Але ви можете дізнатися у менеджера по роботі з клієнтами, за яким із трьох видів розкладу займатиметься саме ваша група.

Чи є заняття з англійської мови?

Так, на всіх курсах (крім “Основи Програмування”) передбачені безкоштовні заняття з англійської мови. Вони проводяться в неділю - час занять залежить від вашого вихідного рівня англійської мови.

Чи видається сертифікат після навчання?

Так, після успішного завершення навчання ви отримуєте сертифікат про закінчення курсу.

Курс завжди стартує у вказану на сайті дату?

Курс практично завжди стартує у призначену дату.
Винятками можуть бути зовнішні чинники, на які школа не може вплинути. Або якщо в групі не набирається достатня кількість людей, тоді дата старту може бути зсунута на період до 2-х тижнів.

Що відбувається, якщо група не набирається до старту?

Якщо в групі до анонсованої дати старту не набирається 50% студентів, ми зміщуємо дату старту на період до 2 тижнів, про що попереджаємо всіх студентів, які вже записалися до цієї групи. Навіть якщо протягом цього часу ми не набираємо жодної людини - ми все одно стартуємо навчання з тією кількістю студентів, яка є.

Де можна почитати відгуки про школу?

На сторінці кожного курсу є відгуки про курс. Також є сторінка всіх відгуків від компаній-партнерів та окрема спільна сторінка відгуків

Якщо я не маю досвіду, чи можу я навчатися у вашій школі?

Так. У нашій школі всі курси складені таким чином, що ви можете прийти на навчання абсолютно без знань у сфері - але зайвими вони не будуть. З корисною інформацією стосовно різних IT-курсів та напрямів ви можете ознайомитись ще перед навчанням у нашому блозі

Чи можу я почати вчитися з середини курсу?

Так, у вас є така можливість, але для цього вам потрібно буде пройти співбесіду з викладачем, щоб він визначив рівень ваших знань. Також вам потрібно буде здати пройдені модулі, після чого вас допустять до навчання з того місяця, коли ви приєдналися.

Чи можна перевестися на наступний набір, якщо у мене виникли складності, і я зараз не можу відвідувати заняття?

Так, ми практикуємо переведення на наступний потік або на інший напрям, але тільки за умови наявності вільних місць у групі.

Хто ваші викладачі?

Викладачі в нашій школі - це практикуючі фахівці, які працюють в IT-компаніях, з досвідом не менше 3-х років. Кожен викладач проходить 3 етапи співбесіди, а також консультації з навчального процесу перед тим, як буде допущений до викладання в нашій школі.

Який мені потрібен ноутбук для занять?

Стандартний ноутбук для офісної роботи з мінімальними вимогами: процесор i3, ОЗУ мінімум 8гб та SSD 256 Гб.

Чи є у вас зворотний зв'язок на курсах?

Щомісяця адміністрація школи проводить анкетування студентів для збору зворотного зв'язку про викладачів, якість освіти та зручність навчання в нашій школі.

Договір та оплата

Як здійснюється підписання договору зі школою?

Є 3 варіанти підписання договору зі школою:
Договір підписується через електронно-цифровий підпис ПриватБанку та сервісу “paper less”;
Через електронно-цифровий підпис у сервісі “Дія” та електронний сервіс “Вчасно”
Відправлення договору у паперовому вигляді через Нову Пошту для підписання.

Які є види оплати за курси?

Виключно оплата за реквізитами на розрахунковий рахунок школи.

Який крайній термін сплати за курс?

При щомісячній оплаті - через кожні 8 занять. Тобто: раз на місяць в перше заняття навчального місяця.
Якщо двома частинами, то друга оплата має бути внесена на початку четвертого місяця (на 24-му занятті).

Чи передбачено повернення коштів за курси, якщо я не можу продовжувати навчання?

Згідно з договором, ви можете повернути 50% від вартості непройдених занять, що були оплачені. Повернення можливе з поважної причини та надання документів, що її підтверджують.

Чи можна ознайомитись з договором до запису на курс?

Так, ви можете звернутися з таким запитом до нашого менеджера. Ми надішлемо приклад договору на електронну пошту або в Telegram.

Чи можна сплатити готівкою?

Ні, оплата проводиться тільки на розрахунковий рахунок.

Працевлаштування

Як відбувається працевлаштування?

Школа веде студента від початку пошуку роботи до отримання ним офера, бере участь у всіх етапах співбесіди в кожній компанії. Школа надає додаткове заняття зі складання резюме та допомагає у комунікації з HR/Rec. Ближче до фіналу навчання рекрутер школи збирає резюме та подає на співбесіди до компаній-партнерів, які вже мають відкриті позиції та знають рівень наших студентів. Вони лояльно ставляться до студентів школи, оскільки багато випускників A-Level вже потрапили до наших партнерів.

Куди ви працевлаштовуєте?

Основні компанії, в які ми працевлаштовуємо випускників - це наші партнери, з якими ви можете ознайомитися на сайті A-Level.

Які умови потрібно виконати, щоб бути працевлаштованим?

Отримати сертифікат про успішне проходження курсів. Також обов'язковою умовою є відвідування занять з англійської мови.
Студент має брати активну участь в процесі працевлаштування: ходити на співбесіди, виконувати тестові завдання і давати фідбек школі по кожному етапу, щоб ми могли вже в процесі підкоригувати проблемні моменти.

На всіх курсах є гарантія працевлаштування?

На багатьох наших напрямках є працевлаштування, проте, на жаль, не на всіх. Але ми працевлаштовуємо на всіх напрямках, незалежно від гарантії. Найважливіше - це знання та бажання самого студента!

Чи можу я вибрати компанію для працевлаштування?

Студент може написати свої побажання - ми намагатимемося знайти максимально схожу до них компанію серед наших партнерів. Проте, найголовніше - це знайти першу роботу для наших студентів! На жаль, не завжди є крутий вибір.

Якщо я сам знайду роботу після курсу, мені повернуть гроші?

Ні, повернення коштів з цієї причини не передбачене.Найголовніша мета школи - це можливість для випускників знайти першу роботу. Але якщо студент знаходить роботу самостійно, ми вважаємо, що умови договору виконані, оскільки головна мета здійснена.

Профорієнтація

Як вибрати курс?

Ви можете звернутися за консультацією до адміністрації школи за телефоном або в Telegram. Адміністрація школи проведе консультацію, визначить ваші сильні сторони та допоможе обрати напрям. Також з описом кожного напряму ви можете ознайомитись у нашому блозі в статтях від викладачів та студентів

Де можна детальніше ознайомитися з курсами та технологіями, що вивчаються на них?

На кожній сторінці курсу є програма навчання та детальна інформація про технології, що вивчаються. Також ви можете прочитати детальніше про курси в нашому блозі в рубриці “курс очима викладача”

Чи можна поспілкуватися з викладачами до старту курсу?

Такої можливості немає, але ви можете ознайомитися з викладачами та школою на наших відкритих заняттях, які ми проводимо щомісяця. Стежте за нашими соцмережами та анонсами заходів. Також ви можете підписатися на розсилку, щоб не пропустити повідомлення про наші заходи.
Крім того, познайомитися з викладачами можна в нашому блозі

Процес навчання

Наскільки програми курсів в A-Level актуальні?

Програми курсів коригуються щомісяця: відповідно до нових трендів та оновлень технологій, які передбачені на курсах. Ви можете бути впевнені, що програма буде актуальною на той момент, коли ви будете навчатися на курсах.

На що більше робиться наголос у програмі курсів: на практику чи теорію?

Основний упор у нашій школі робиться на практику, щоб на момент випуску у вас був досвід роботи в команді з практичними завданнями. Завдяки цьому в реальному проєкті ви зможете почувати себе комфортно.

Чи є зв'язок із викладачем у позаурочний час?

Звичайно, ви можете зв'язатися з викладачем у будь-який денний час і, по можливості, він вам відповість. Враховуйте, що наші викладачі - це практикуючі фахівці, які працюють у компаніях. Але ваше питання не залишиться без відповіді у будь-якому випадку.

Чи зберігається запис заняття, якщо я не зміг бути на ньому присутнім?

Так, кожне заняття записується. Ви матимете можливість переглянути заняття за потребою, якщо не змогли бути присутніми.

Чи надаватимуться методичні матеріали для повторення?

Після кожного заняття від викладача ви отримуватимете всі методичні матеріали, презентації, які використовувалися на занятті, а також додаткову літературу для самостійного вивчення.

А є домашні завдання?

Так, домашнім завданням приділяється окрема увага - їх буде багато.

Як проводяться заняття?

Заняття проводяться в режимі online через платформу Google meet.

Як ведеться комунікація з викладачами, групою та адміністрацією школи?

Комунікація ведеться через Telegram групу та електронну пошту.

Як часто проводяться зрізи знань (модулі)?

Модулі можуть проводитись у різні відрізки часу - залежно від курсу. Але в більшості випадків це - раз на місяць.

Чи видаватимуться додаткові методичні матеріали для самостійного вивчення?

Звісно так - таких матеріалів буде велика кількість.

Чи буде у мене якесь портфоліо після випуску зі школи?

Так, на кожному курсі студенти розробляють кілька невеликих проєктів та один великий - випускний. Всі ці проєкти будуть складати ваше портфоліо.

Що потрібно для отримання сертифікату?

Не менше 80% відвідувань занять
Не менше 80% зданих дз
Не менше 7 балів за модульні роботи та фінальні іспити (захист проєкту та технічну співбесіду)