Напрям та курс Project Management очима викладача A-Level

“Ставтеся до всього з позитивом. Пам’ятайте, що щастя – це не проєкт, а процес, який потрібно постійно покращувати. Важливо бути в моменті та вдосконалювати все, що маєте зараз. Шукайте себе і будуйте те, що простоїть дуже довго!”

 

Роман Ратінов

Senior Project Manager, викладач на курсі Project Management в A-Level

 

Хочете стати Project Manager, щоб керувати людьми та великими проєктами? Тоді ви замало знаєте про особливості роботи у цій сфері!

РМ – це людина, що знаходиться не “над” командою, а працює “для” команди. 

Навіть у практикуючих проджектів іноді виникає хибне відчуття: “Я менеджер, тому всі повинні робити те, що я кажу”.  Але кожен співробітник має свою зону відповідальності. Хтось пише код, хтось малює інтерфейс, хтось допомагає з боку бізнес-аналізу. РМ координує ці процеси, економить час, допомагає фахівцям та замовникам. 

Грамотно проведена нарада — це справжній кайф для кожного співробітника компанії.

Уявіть, що раніше на обговорення питань команда витрачала понад три години часу, при цьому всі залишалися без загального розуміння справ. А з вашою появою на розв’язання тих саме питань буде витрачатися лише пів години, а кожен фахівець буде чітко розуміти для себе план дій. 

Хотіли б стати таким професіоналом? Тоді нам точно є про що поговорити! Мене звуть Роман Ратінов. Я вже понад 10 років працюю у сфері IT за напрямом PM та хочу поділитися з вами своїм поглядом на професію.

Чому я вибрав ІТ?

Я закінчив Харківський національний університет радіоелектроніки. Тому більшість моїх друзів вже на той час були розробниками. Тоді програмування не було такою популярною галуззю.

Власне мене сфера IT зацікавила лише через 2 роки після випуску з університету. Галузь програмування потроху почала розкручуватися і ставати дедалі доступнішою. 

Для себе я розумів, що хочу бути частиною ІТ-ком’юніті саме у Харкові.

 

На той момент я працював у сфері обслуговування в компанії People Net. Відверто скажу, що це була сувора школа конфліктного менеджменту. Коли працюєш B2C, стикаєшся з клієнтами, які не стежать за словами, а іноді – навіть за руками. На цій роботі мені довелося навчитися розв’язувати навіть найскладніші конфлікти.

Якось зовсім випадково я натрапив на пару статей у блозі Artjoker, які мені сподобалися. Почав коментувати та отримувати відповіді на свої коментарі. Пізніше побачив вакансію PM у цій компанії та зрозумів, що хочу там працювати.

 

Перша провальна співбесіда – мій старт кар’єри

У мене не було жодних фахових знань, лише величезний досвід комунікації з людьми, пара-трійка прочитаних статей та велике бажання показати себе.

Перша співбесіда пройшла добре. Звичайно, я не володів термінологією, тому намагався пояснити на пальцях, чому вважаю себе природженим PM. 

У мене питали: “Ти це вмієш?”, на що я відповідав: “Ні, але якщо потрібно – то навчуся”.

 

У результаті я отримав відмову, але не зрозумів, що мене “відшили”. Писав їм із проханням поставити мене у кадровий резерв, порадити – що треба підтягнути. Періодично нагадував про себе, і десь через тиждень мені відповіли: “Ромо, приходь знову на співбесіду, ми тебе беремо”.

Так я отримав свою першу бажану роботу за напрямом PM!

Кар’єрний шлях

 

Якщо коротко, то в ІТ я з 2012 року. Прийшов у Artjoker як Junior РМ без досвіду та знань. За 3 роки постійного розвитку та самоосвіти виріс до Team Leader!

Тобто з 2015 року, крім ведення своїх проєктів, я допомагав ще й іншим PM у розв’язанні робочих питань.

У 2018 році я вже став Head of Delivery. Це означало, що я мав 1-2 проєкти, які вів як акаунт-менеджер. Решта мого часу була присвячена розвитку відділу PM, відбудові процесів з Delivery проєкту.

У 2019 році став Head of Department. Під моїм керівництвом була команда з розробників, тестувальників та менеджерів. Відділ нараховував до 35 осіб.

Врешті у 2020 році я змінив місце роботи. І зараз я знову Senior Project Manager у новій для себе компанії, яка займається розробкою на JS.

Зараз я здебільшого веду проєкти у фінтех домені. Відповідно, використовую весь досвід, який отримав на різних посадах до цього.

У чому різниця сфери PM 8 років тому і зараз?

Завдяки великому досвіду роботи у сфері IT я можу оцінити зміни, що відбулися за цей час у напрямі PM.

8 років тому не було так багато людей, що хочуть стати PM, не було стільки матеріалів, термінів, вимог до спеціалістів. Тому роботодавці звертали увагу на навички комунікації. Наскільки людина вміла спілкуватися, справлялася зі стресами, могла доносити свою точку зору.

Сам ринок був сирий, доводилося спочатку вводити клієнта в курс справи. Тоді не було культу користувача, як зараз. Дуже сміливо було б сказати клієнту: “Ми робимо сайт не для вас, а для вашого користувача. Тому краще зробити так”. Найчастіше відповідь була б: “Я плачу гроші, тому робіть так, як мені подобається”. Такі суперечки вимагали величезної кількості енергії.

Якщо говорити про те, що ми бачимо зараз: ринок праці переповнений грамотними фахівцями. Велика конкуренція висуває нові вимоги до проджектів. На перший план виходять софт-скіли та англійська.

 

  1. Раніше англійська не була такою затребуваною, оскільки компанії працювали на локальний ринок. Звичайно, ідеальна англійська не потрібна – такою і я не можу похвалитися. Головне, щоб замовник вас зрозумів і не довелося перепитувати. Ніхто не дивитися – чи правильно побудоване речення, але ваша мова – це ваша візитна картка.
  2. Ще сьогодні багато роботодавців хочуть, щоб у PM були скіли за навичками бізнес-аналізу. Важливо розуміти: як будується бізнес, де маржа, а де прибуток. Бо зараз проджекти іноді відповідають також за фінансові показники. 
  3. Для фахівця-початківця сьогодні важливо вміння взяти відповідальність на себе, побудувати правильний процес. 

Ніхто не чекає від Junior-фахівця, щоб він прийде та зробить все ідеально. Від нього чекають, що він прийде і зніме зі “старших” фахівців частину рутинних завдань.

Якщо підсумувати, то у 2022 році для PM важливо бути відповідальним, товариським, розуміти бізнес-процеси, володіти англійською хоча б на рівні В1 та виконувати свої основні функції.

Заробіток та кар’єрна карта Project Management

У середньому початкова зарплата для фахівця без досвіду – це $350-450. Але якщо фахівець вміє “продати” себе дорожче, то зможе заробляти більше. Оцінити актуальний заробіток з будь-якої спеціальності IT на цей час можна на сайті dou.

Якщо говорити про зростання заробітної плати, то за пів року навряд чи щось зміниться, оскільки це період відбивання інвестицій. Зарплата – це не лише ті гроші, які отримує PM, але й час на навчання, яке компанія вкладає в фахівця.

Подальше зростання залежить від того, як влаштована карта переглядів заробітку в компанії, чи є там якась бонусна система. Завжди є певна логіка.

Перед тим, як вимагати підвищення зарплатні, PM має чітко показати, яку користь він приніс компанії. Не можна просто сказати: “Я відпрацював пів року, тому ви мені винні”. Роботодавець чекає, що ви скажете:” За ці пів року я маю 4 успішні релізи проєкту, ніхто з команди не пішов, я допоміг налаштувати ось ці процеси, це дозволило компанії заощадити стільки грошей. Тому я вважаю, що вартий такого заробітку.”

Це конструктивний діалог, необхідний для кар’єрного зростання.

З кожним днем ​​індустрія приваблює більше грошей, тому фахівці мають більший заробіток. Приміром, ще 5 років тому на вході зарплата становила $150, а зараз $350-450.

Як зрозуміти, чи підійде професія PM?

Спеціальність підійде тим людям, які люблять спілкуватись. Якщо ви розумієте, що всі люди різні, що ви не завжди можете мати рацію, але потрібно вміти домовлятися – все вийде.

Повторюся – важливо, щоб ви вміли брати на себе відповідальність. Коли людина не каже: “Це нам не дали підрядники”, “Цього нам не сказав замовник” – а каже: “Так, це ми не дотиснули і не отримали вчасно. Маємо таку проблему і будемо її вирішувати” – це найкращий маркер гарного PM.

Такі люди цінуються у будь-якій компанії.

 

Як знайти першу роботу?

Пошук роботи – це також робота.

Для початку визначтеся зі своїми амбіціями та особистісними якостями:

  1. Якщо вам потрібно розвернутися, побудувати всі процеси самостійно, ви не звикли працювати за чужими правилами та погано сприймаєте критику, тоді у великих компаніях вам буде складно.
  2. Якщо ж ви хочете вчитися у досвідченіших фахівців, розбиратися в процесах і доповнювати їх своїми ідеями – вам потрібна велика компанія.

У будь-якому випадку вам потрібно буде скласти список компаній, які вам підходять. Потім – розіслати туди резюме та супровідні листи.

Далі вам потрібно буде пройти співбесіду та з’ясувати у рекрутера послідовність подальших етапів. Ви повинні не тільки відповідати на запитання, а й ставити їх. Це ознака професіоналізму. Докладніше поговоримо про це на курсі PM в A-Level!

Якщо вам відмовили, обов’язково дізнайтеся, чого не вистачило, чому відмовили. Це допоможе знайти слабкі сторони та опрацювати їх.

Якщо компанія сподобалася, потрібно залишати місток за типом: «Давайте залишатися на зв’язку, можливо, ми будемо корисні один одному в майбутньому».

Що почитати для саморозвитку?

Я багато займаюся саморозвитком, тому маю готовий список для студентів. Ось частина книг, які я рекомендую всім новачкам:

  • “Deadline. Роман про управління проєктами” (Том де Марко);
  • «Однохвилинний менеджер»;
  • «Чорна та біла книга менеджера» (Слава Панкратов);
  • “5 пороків команди”.

Але це додаткові знання, які мають лягати на базу. Сьогодні ви не зможете працевлаштуватися на позицію PM без знання основ, термінології, володіння матеріалом. Конкуренція велика – тому вчитися треба дуже уважно та старанно.

На курсі ми дамо вам найактуальнішу інформацію, попрактикуємося та обговоримо реальні кейси.

Розберемо по крихтах обов’язки PM в компанії, щоб ви змогли побудувати успішну кар’єру в IT. До зустрічі!

 

Ще iсторii

Гриб Микита

“Я вирішив програмувати на Java, тому що грав в Minecraft” Гриб Микита Java Software Engineer, випускник IT-школи A-Level Всім привіт! Мене звати Микита, зараз я працюю в компанії EPAM Systems на позиції Software Engineer. Першу роботу в IT я отримав ще під час навчання в A-Level, коли мені щойно виповнилось 18 років. А починалось все

Вiдгук повнiстю

Буглак Вікторія

“Не бійтеся пробувати. Якщо вас не драйвить, то чим ви займаєтесь – треба щось міняти! Пам’ятайте, що, обираючи напрям, ви приймаєте, можливо, найважливіше рішення у своєму житті, але таких рішень буде багато на вашому шляху, тому keep growing завжди!”   Зараз я працюю у компанії SoftServe рекрутером. Моя посада охоплює повний спектр напрямів сфери Recruiting.

Вiдгук повнiстю

Кирил Поронько

“Після кожної вивченої теми потрібно багато практикуватися, бо гола теорія не дасть майже нічого. Лише відточуючи навички до автоматизму, можна навчитися повною мірою використовувати опанований предмет: технологію, фічу мови тощо.”

Вiдгук повнiстю

Світлана Балюк

“Коли хтось приходить до нас на інтерв’ю Trainee від A-Level – це вже “наша людина”. Ми розуміємо, що в цього претендента на вакансію є і прагнення розвиватися, і достатньо скілів. Це як троюрідний брат, якого ти ніколи не бачив, але знаєш, що він – твоя родина.” Світлана Балюк  HR/Recruiting Team Lead в компанії BeKey, випускниця

Вiдгук повнiстю

Загальні питання

Який формат проведення занять: онлайн чи офлайн?

Заняття у школі проводяться в режимі онлайн.

В які дні та час проводяться заняття?

Заняття у школі проходять двічі на тиждень. Адміністрація школи затверджує розклад для кожної групи окремо. Це може бути один з трьох варіантів:

- понеділок (19:00-22:00) та четвер (19:00-22:00);
- вівторок (19:00-22:00) та п'ятниця (19:00-22:00);
- середа (19:00-22:00) та субота (11:00-14:00).

Самостійно обирати дні та час занять не можна.
Але ви можете дізнатися у менеджера по роботі з клієнтами, за яким із трьох видів розкладу займатиметься саме ваша група.

Чи є заняття з англійської мови?

Так, на всіх курсах (крім “Основи Програмування”) передбачені безкоштовні заняття з англійської мови. Вони проводяться в неділю - час занять залежить від вашого вихідного рівня англійської мови.

Чи видається сертифікат після навчання?

Так, після успішного завершення навчання ви отримуєте сертифікат про закінчення курсу.

Курс завжди стартує у вказану на сайті дату?

Курс практично завжди стартує у призначену дату.
Винятками можуть бути зовнішні чинники, на які школа не може вплинути. Або якщо в групі не набирається достатня кількість людей, тоді дата старту може бути зсунута на період до 2-х тижнів.

Що відбувається, якщо група не набирається до старту?

Якщо в групі до анонсованої дати старту не набирається 50% студентів, ми зміщуємо дату старту на період до 2 тижнів, про що попереджаємо всіх студентів, які вже записалися до цієї групи. Навіть якщо протягом цього часу ми не набираємо жодної людини - ми все одно стартуємо навчання з тією кількістю студентів, яка є.

Де можна почитати відгуки про школу?

На сторінці кожного курсу є відгуки про курс. Також є сторінка всіх відгуків від компаній-партнерів та окрема спільна сторінка відгуків

Якщо я не маю досвіду, чи можу я навчатися у вашій школі?

Так. У нашій школі всі курси складені таким чином, що ви можете прийти на навчання абсолютно без знань у сфері - але зайвими вони не будуть. З корисною інформацією стосовно різних IT-курсів та напрямів ви можете ознайомитись ще перед навчанням у нашому блозі

Чи можу я почати вчитися з середини курсу?

Так, у вас є така можливість, але для цього вам потрібно буде пройти співбесіду з викладачем, щоб він визначив рівень ваших знань. Також вам потрібно буде здати пройдені модулі, після чого вас допустять до навчання з того місяця, коли ви приєдналися.

Чи можна перевестися на наступний набір, якщо у мене виникли складності, і я зараз не можу відвідувати заняття?

Так, ми практикуємо переведення на наступний потік або на інший напрям, але тільки за умови наявності вільних місць у групі.

Хто ваші викладачі?

Викладачі в нашій школі - це практикуючі фахівці, які працюють в IT-компаніях, з досвідом не менше 3-х років. Кожен викладач проходить 3 етапи співбесіди, а також консультації з навчального процесу перед тим, як буде допущений до викладання в нашій школі.

Який мені потрібен ноутбук для занять?

Стандартний ноутбук для офісної роботи з мінімальними вимогами: процесор i3, ОЗУ мінімум 8гб та SSD 256 Гб.

Чи є у вас зворотний зв'язок на курсах?

Щомісяця адміністрація школи проводить анкетування студентів для збору зворотного зв'язку про викладачів, якість освіти та зручність навчання в нашій школі.

Договір та оплата

Як здійснюється підписання договору зі школою?

Є 3 варіанти підписання договору зі школою:
Договір підписується через електронно-цифровий підпис ПриватБанку та сервісу “paper less”;
Через електронно-цифровий підпис у сервісі “Дія” та електронний сервіс “Вчасно”
Відправлення договору у паперовому вигляді через Нову Пошту для підписання.

Які є види оплати за курси?

Виключно оплата за реквізитами на розрахунковий рахунок школи.

Який крайній термін сплати за курс?

При щомісячній оплаті - через кожні 8 занять. Тобто: раз на місяць в перше заняття навчального місяця.
Якщо двома частинами, то друга оплата має бути внесена на початку четвертого місяця (на 24-му занятті).

Чи передбачено повернення коштів за курси, якщо я не можу продовжувати навчання?

Згідно з договором, ви можете повернути 50% від вартості непройдених занять, що були оплачені. Повернення можливе з поважної причини та надання документів, що її підтверджують.

Чи можна ознайомитись з договором до запису на курс?

Так, ви можете звернутися з таким запитом до нашого менеджера. Ми надішлемо приклад договору на електронну пошту або в Telegram.

Чи можна сплатити готівкою?

Ні, оплата проводиться тільки на розрахунковий рахунок.

Працевлаштування

Як відбувається працевлаштування?

Школа веде студента від початку пошуку роботи до отримання ним офера, бере участь у всіх етапах співбесіди в кожній компанії. Школа надає додаткове заняття зі складання резюме та допомагає у комунікації з HR/Rec. Ближче до фіналу навчання рекрутер школи збирає резюме та подає на співбесіди до компаній-партнерів, які вже мають відкриті позиції та знають рівень наших студентів. Вони лояльно ставляться до студентів школи, оскільки багато випускників A-Level вже потрапили до наших партнерів.

Куди ви працевлаштовуєте?

Основні компанії, в які ми працевлаштовуємо випускників - це наші партнери, з якими ви можете ознайомитися на сайті A-Level.

Які умови потрібно виконати, щоб бути працевлаштованим?

Отримати сертифікат про успішне проходження курсів. Також обов'язковою умовою є відвідування занять з англійської мови.
Студент має брати активну участь в процесі працевлаштування: ходити на співбесіди, виконувати тестові завдання і давати фідбек школі по кожному етапу, щоб ми могли вже в процесі підкоригувати проблемні моменти.

На всіх курсах є гарантія працевлаштування?

На багатьох наших напрямках є працевлаштування, проте, на жаль, не на всіх. Але ми працевлаштовуємо на всіх напрямках, незалежно від гарантії. Найважливіше - це знання та бажання самого студента!

Чи можу я вибрати компанію для працевлаштування?

Студент може написати свої побажання - ми намагатимемося знайти максимально схожу до них компанію серед наших партнерів. Проте, найголовніше - це знайти першу роботу для наших студентів! На жаль, не завжди є крутий вибір.

Якщо я сам знайду роботу після курсу, мені повернуть гроші?

Ні, повернення коштів з цієї причини не передбачене.Найголовніша мета школи - це можливість для випускників знайти першу роботу. Але якщо студент знаходить роботу самостійно, ми вважаємо, що умови договору виконані, оскільки головна мета здійснена.

Профорієнтація

Як вибрати курс?

Ви можете звернутися за консультацією до адміністрації школи за телефоном або в Telegram. Адміністрація школи проведе консультацію, визначить ваші сильні сторони та допоможе обрати напрям. Також з описом кожного напряму ви можете ознайомитись у нашому блозі в статтях від викладачів та студентів

Де можна детальніше ознайомитися з курсами та технологіями, що вивчаються на них?

На кожній сторінці курсу є програма навчання та детальна інформація про технології, що вивчаються. Також ви можете прочитати детальніше про курси в нашому блозі в рубриці “курс очима викладача”

Чи можна поспілкуватися з викладачами до старту курсу?

Такої можливості немає, але ви можете ознайомитися з викладачами та школою на наших відкритих заняттях, які ми проводимо щомісяця. Стежте за нашими соцмережами та анонсами заходів. Також ви можете підписатися на розсилку, щоб не пропустити повідомлення про наші заходи.
Крім того, познайомитися з викладачами можна в нашому блозі

Процес навчання

Наскільки програми курсів в A-Level актуальні?

Програми курсів коригуються щомісяця: відповідно до нових трендів та оновлень технологій, які передбачені на курсах. Ви можете бути впевнені, що програма буде актуальною на той момент, коли ви будете навчатися на курсах.

На що більше робиться наголос у програмі курсів: на практику чи теорію?

Основний упор у нашій школі робиться на практику, щоб на момент випуску у вас був досвід роботи в команді з практичними завданнями. Завдяки цьому в реальному проєкті ви зможете почувати себе комфортно.

Чи є зв'язок із викладачем у позаурочний час?

Звичайно, ви можете зв'язатися з викладачем у будь-який денний час і, по можливості, він вам відповість. Враховуйте, що наші викладачі - це практикуючі фахівці, які працюють у компаніях. Але ваше питання не залишиться без відповіді у будь-якому випадку.

Чи зберігається запис заняття, якщо я не зміг бути на ньому присутнім?

Так, кожне заняття записується. Ви матимете можливість переглянути заняття за потребою, якщо не змогли бути присутніми.

Чи надаватимуться методичні матеріали для повторення?

Після кожного заняття від викладача ви отримуватимете всі методичні матеріали, презентації, які використовувалися на занятті, а також додаткову літературу для самостійного вивчення.

А є домашні завдання?

Так, домашнім завданням приділяється окрема увага - їх буде багато.

Як проводяться заняття?

Заняття проводяться в режимі online через платформу Google meet.

Як ведеться комунікація з викладачами, групою та адміністрацією школи?

Комунікація ведеться через Telegram групу та електронну пошту.

Як часто проводяться зрізи знань (модулі)?

Модулі можуть проводитись у різні відрізки часу - залежно від курсу. Але в більшості випадків це - раз на місяць.

Чи видаватимуться додаткові методичні матеріали для самостійного вивчення?

Звісно так - таких матеріалів буде велика кількість.

Чи буде у мене якесь портфоліо після випуску зі школи?

Так, на кожному курсі студенти розробляють кілька невеликих проєктів та один великий - випускний. Всі ці проєкти будуть складати ваше портфоліо.

Що потрібно для отримання сертифікату?

Не менше 80% відвідувань занять
Не менше 80% зданих дз
Не менше 7 балів за модульні роботи та фінальні іспити (захист проєкту та технічну співбесіду)